התהליך לבקשה וקבלת עזרה סיעודית

חוק סיעוד נחקק על מנת לסייע לאדם המתקשה בביצוע פעולות יום יומיות והוא תלוי במידה כזו או אחרת בעזרת הזולת לביצוע פעולות שבשגרה. המוסד לביטוח לאומי מעניק מכסת שעות שבועיות של מטפלת סיעודית לזכאי גמלת הסיעוד.

הזקנה מגיעה לכולנו. כל אחד בסופו של דבר יגיע לגיל מבוגר, יזדקן ויעמוד מול התופעות שמביאה איתה הזקנה. 25% מכלל האנשים שמגיעים לגיל 65 נזקקים לטיפול סיעודי והחל מגיל 75 ישנה עלייה ל33% מחתך האוכלוסיה. כל אדם המוגדר כסיעודי אמור להיות זכאי לקבלת עזרה במצבו,  לכן חוקק חוק גמלת הסיעוד הניתן לגברים ולנשים מעל גיל פנסיה,המתגוררים בביתם או בדיור מוגן בקהילה, וזקוקים לעזרה בביצוע פעולות בשגרה או להשגחה בבית.

מהו חוק הסיעוד?

חוק הסיעוד נחקק בשנת 1988. החוק אומר כי אנשים בגיל ובמצב מסויים זכאים לגמלת סיעוד. החוק מאפשר הענקת שרותים וטיפול אישי לאנשים המתקשים לתפקד בביתם וכך מסייע להם להמשיך ולהתגורר בבית. סל שירותים הניתנים לקשיש על פי חוק הם במימון המוסד לביטוח לאומי.

מי זכאי לקבלת עזרה סיעודית עפ"י החוק?

  • קשיש הגר בביתו או בדיור מוגן.
  • קשיש אשר גובה הכנסתו אינו עובר את הסכום הקבוע בחוק.
  • מטופל תושב ישראל שהגיע לגיל פרישה.
  • קשיש שאינו מקבל קצבת נכות (מביטוח לאומי, משרד הביטחון).
  • קשיש הזקוק במידה רבה לעזרתו של אדם אחר בביצוע פעולות יום יומיות.

התהליך לקבלת עזרה סיעודית:

  1. הגשת בקשה – מילוי טופס בקשה לפקיד תביעות בביטוח הלאומי. בטופס זה יש למלא את פרטיו האישיים של מבקש הגמלה, פרטים על מצב בריאותו, תפקודו היומיומי, תפקודו בחברה ומצבו הכלכלי. לטופס יש לצרף מסמכים רפואיים ואישורי הכנסות.
  2. ביקור בבית הקשיש מטעם ביטוח לאומי – לשם ביצוע מבחן הערכת תלות (מבחן ה- A.D.L). תבוצע בבית המועמד הערכה לגבי רמת תפקודו, הגעת הגורם המעריך תתואם מראש. בעת מבחן תלות, רצוי שתהיה נוכחות של קרוב משפחה בבית.
  3. עפ"י תוצאות הבדיקה יחליט המוסד לביטוח לאומי אם הקשיש זכאי לגמלת סיעוד, ואף יקבע את שיעור גמלת הסיעוד. במקרה והבקשה אושרה ניתן לממשה מיידית, אם הבקשה נדחתה ניתן להגיש ערעור.
  4. קביעת תכנית הטיפול – במידה ואושרה זכאותו, נקבעת תוכנית טיפול על ידי מחלקת סיעוד בביטוח לאומי.

סל השירותים הניתנים עפ"י חוק הסיעוד:

קשיש שנקבע כי הוא זכאי לגמלת סיעוד זכאי לקבל סל שירותים מהביטוח הלאומי. תמהיל השירותים נקבע על ידי האדם/משפחתו ומותאם לצרכיו. ביטוח לאומי נותן את גמלת הסיעוד באמצעות שירותים שונים ולא כקצבה כספית.

הסל כולל:

  • טיפול בסביבת הקשיש – ניקיון קל, כביסה וגיהוץ, קניות, בישול, הבאת תרופות.
  • עזרה סיעודית – ע"י מטפלת סיעודית בביתו של המטופל, הכוללת סיוע בטיפול אישי כגון סיוע ברחצה, הלבשה, האכלה וכו'. מספר השעות היומיות/שבועיות להן זכאי אותו קשיש נקבעות על ידי המוסד לביטוח לאומי.
  • שרותי מוקד ולחצן מצוקה.
  • ביקור במרכז יום לקשיש הכולל ארוחות חמות, פעילויות חברתיות.
  • אספקה חודשית של מוצרי ספיגה חד-פעמיים.
  • שרות כביסה.

 

 

 

 

 

 

 

תוכן העניינים
איך בוחרים מסגריה באשדוד?

אם אתם זקוקים לעבודות אלומניום באשדוד, עליכם לבחור אחת מהמסגריות שבעיר. כיצד תדעו באיזו מסגריה עליכם לבחור? בעולם עבודות האלומיניום,

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן